سال 10، شماره 5 - ( آذر - دی 1395 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgharzadeh kangachar S, Mojtahedi A, Tabari R, Nikokar I. Comparative Investigation of Bachelor’s Degree Curriculum of Clinical Laboratory Sciences in Iranian Universities of Medical Sciences and World's Top Universities. Iran J Med Microbiol. 2016; 10 (5) :1-10
URL: http://ijmm.ir/article-1-425-fa.html
اصغرزاده کنگاچر شهلا، مجتهدی علی، تبری رسول، نیکوکار ایرج. مقایسه برنامه آموزشی رشته علوم آزمایشگاهی مقطع کارشناسی پیوسته در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با دانشگاه‌های برتر دنیا. مجله میکروب شناسی پزشکی ایران. 1395; 10 (5) :10-1

URL: http://ijmm.ir/article-1-425-fa.html


1- دانشکده پیراپزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، لنگرود، ایران
2- گروه میکروب‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، alimojtahedi@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
4- بخش بیوتکنولوژی پزشکی ، آزمایشگاه میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی بیماری‌های عفونی ، دانشکده پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (11532 مشاهده)

زمینه و اهداف: امروزه بیشتر از هر زمان دیگری آزمایشگاه‌های بالینی نقش تعیین‌کننده‌ای در حوزه سلامت یک جامعه ایفا می‌کنند و نیاز به نیروهای آموزش‌دیده بیش‌ازپیش وجود دارد. بنابراین تربیت بهتر دانشجویان این رشته بهترین راه برای صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌های سیستم بهداشتی-درمانی هر کشوری است. ازاین‌رو هدف از مطالعه توصیفی حاضر، بررسی و مقایسه ابعاد گوناگون آموزش دانشجویان رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی با دانشگاه‌های معتبر دنیا بود.

مواد و روش کار: پس از بررسی بیش از 60 دانشگاه و موسسه در دنیا، درنهایت، برنامه آموزشی این رشته در ایران را با 17 دانشگاه معتبر جهان در سال 1393 مقایسه نمودیم. همچنین پرسشنامه‌ای توسط تعدادی از اساتید محترم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در آموزش دانشجویان علوم آزمایشگاهی نقش داشتند تکمیل گردید.

یافته‌ها: نتایج حاکی از نقاط ضعف عمده در برنامه کارآموزی بالینی دانشجویان و کم بودن واحد تعدادی از دروس اختصاصی مهم این رشته از قبیل میکروب‌شناسی و ایمونوهماتولوژی بود. همچنین عدم وجود واحدهای کاربردی در این رشته مانند آنالیز ادرار و مایعات بدن، میکروسکوپی، اخلاق پزشکی و ... به‌صورت واحدهای درسی مجزا محسوس بود. توجه بسیار کم به آماده‌سازی دانشجویان این رشته در امر پژوهش با در نظر نگرفتن واحدهایی مانند دید تحلیلی و نقادانه در علوم پزشکی و نحوه نگارش مقاله نسبت به دانشگاه‌های جهان وجود داشته و فشار تعداد واحدهای درسی ارائه‌شده در هر ترم نسبت به دانشگاه‌های دیگر محسوس می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با توجه به مسائل ذکرشده، کاهش واحدهای درسی در هر نیمسال با برنامه‌ریزی صحیح دوره کارآموزی و نظارت مستقیم بر دانشجویان با حضور مربی کمک شایانی به یادگیری شایسته دانشجویان خواهد کرد. همچنین، به دلیل نقش اثرگذار دانشجویان این رشته در حوزه سلامت، برگزاری امتحانات تئوری و عملی برای ورود فارغ‌التحصیلان این رشته به بازار کار به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 570 kb]   (2883 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: باکتری شناسی پزشکی
دریافت: 1394/2/24 | پذیرش: 1395/5/4 | انتشار الکترونیک: 1395/7/25

فهرست منابع
1. Kotlarz VR. Tracing our roots: A new era in clinical laboratory science education. Clin Lab Sci 1999, 12(4):213-9. [PubMed]
2. Ryman DG, LeachDL. Determining clinical laboratory science curriculum for the 21st century.Clin Lab Sci 2000, 13(2):93-7. [PubMed]
3. Frances A. Delwiche. Mapping the literature of clinical laboratory science. J Med Libr Assoc 2003, 91(3): 303–310. [PubMed]
4. Vittetoe MC. Development of administrative roles for medical technologists. Am J Med Technol 1982,48(9):727-31. [PubMed]
5. Kotlarz VR. Tracing our roots: the first clinical laboratory scientist. Clin Lab Sci 1998, 11 (2):97-100. [PubMed]
6. Karni K. Opportunities in clinical laboratory sciences careers, revised edition.17, USA, McGrow-Hill.2002. [Article]
7. Karni K. The history of American Society for Clinical Laboratory Science (ASCLS), www.ascls.org, March 2014.
8. Ridley J. Essentials of clinical laboratory science. USA. Delmar cengage learning. 2011. [Article]
9. Gharavi MJ. The principle of management in the clinical laboratories. 1st ed. Tehran: Mirmah; 1388
10. https://www.bls.gov/ooh/healthcare/medical-and-clinical-laboratory-technologists-and-technicians.htmhttp://paramedicine.kaums.ac.ir/Default.aspx?PageID=71
11. http://www.iacld.ir/about-us/2010-12-29-10-50-07
12. http://olumeazmayeshgahi.blogfa.com
13. http://pathology.ubc.ca/educational-programs/bmlsc/
14. https://bld.natsci.msu.edu/academics/undergraduate-programs/clinical-laboratory-sciences/
15. http://catalog.uab.edu/undergraduate/schoolofhealthprofessions/clinicalanddiagnosticsciences/majormedicaltechnology/#courseinventory
16. http://www.stjohns.edu/academics/schools-and-colleges/college-pharmacy-and-health-sciences/programs-and-majors/clinical-laboratory-sciences-bachelor-science#courses
17. http://www.med.ualberta.ca/programs/mls
18. http://www.harrison.edu/academics/ctl/program_detail/id/1270/mid/949
19. https://www.purdue.edu/hhs/hsci/students/undergraduate/majors/mlab.html
20. http://depts.washington.edu/labweb/Education/MedTech/MTcourses.htm
21. http://www.otago.ac.nz/medlabsci/undergraduate/bmedlabsci/index.html
22. http://www.slu.edu/medical-laboratory-science
23. http://med.ucf.edu/biomed/academics/undergraduate-programs/bs-medical-laboratory-sciences/
24. https://www.qut.edu.au/study/courses/bachelor-of-medical-laboratory-science#overview
25. http://catalog.utk.edu/content.php?catoid=16&navoid=1639
26. http://www.tsu.edu/academics/colleges__schools/College_of_Pharmacy_and_Health_Sciences/degree.php
27. http://catalog.umassd.edu/content.php?catoid=1&navoid=267#inst_level_data
28. http://www.usm.edu/medical-laboratory-science/mls-undergraduate-curriculum
29. http://mls.eku.edu/department-clinical-laboratory-science-0
30. http://hcmep.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=369&pageid=40445
31. http://www.registrar.fas.harvard.edu/courses-exams/courses-instruction
32. http://www.undergraduate.study.cam.ac.uk/courses
33. https://apply.jhu.edu/discover/majors-minors/
34. http://www.mcgill.ca/study/2014-2015/
35. http://www.medsci.ox.ac.uk/study/bms
36. http://www.lmp.facmed.utoronto.ca/undergraduate/programs/arts-science-specialist-program-pathobiology
37. http://ki.se/en/education/biomedical-laboratory-science-1415
38. Canadian institute for health information, 2010, p6
39. Occupational guides for immigrants to B.C, p3 [Article]
40. http://www.albertacanada.com/opportunity/working/hc-diagnostics-medical-laboratory.aspx
41. http://www.uky.edu/healthsciences/academic-programs/medical-laboratory-science
42. https://www.med.unc.edu/ahs/clinical/about/bscls
43. http://www.weber.edu/mls
44. https://www.ttuhsc.edu/shp/cls
45. Canadian society of medical laboratory science (CSMLS). Prior Learning Assessment Information Handbook & Application 2015

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله میکروب شناسی پزشکی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق   ناشر: موسسه فرنام

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Medical Microbiology

Designed & Developed by : Yektaweb Publishr: Farname Inc.