سال 5، شماره 3 - ( پاییز 1390 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 60-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharipoor S, Poorsadegh T, Gholami Z. The assessment of learning on Islamic Azad University branch Firooz-Abad University Students' awareness about AIDS.. Iran J Med Microbiol. 2011; 5 (3) :52-60
URL: http://ijmm.ir/article-1-200-fa.html
افشاری پور صدیقه، پور صادق فرد طاهره، غلامی زهرا. بررسی تاثیر آموزش (با دو روش بروشور آموزشی و سخنرانی) بر میزان آگاهی از بیماری ایدز در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد. مجله میکروب شناسی پزشکی ایران. 1390; 5 (3) :60-52

URL: http://ijmm.ir/article-1-200-fa.html


1- گروه میکروبیولوژی دانشگاه ازد اسلامی واحد فیروز آباد، فارس، ایران ، afsharipor@sums.ac.ir
2- گروه میکروبیولوژی دانشگاه ازد اسلامی واحد فیروز آباد، فارس، ایران
چکیده:   (10749 مشاهده)
زمینه و اهداف: بیماری ایدز از جدی ترین و کشنده ترین عفونت های ویروسی که شیوع جهانی دارد. هدف، بررسی تاثیر آموزش ( دو روش سخنرانی و بروشور آموزشی) بر میزان آگاهی از راه های انتقال ویروس و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز در دانشجویان داشنگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد – فارس است.
روش کار: این مطالعه مقطعی تجربی بوده و نمونه از 400 دانشجوی (پزشکی و غیرپزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد – فارس ( روش نمونه گیری تصادفی ساده ) انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ( َامل مشخصات فردی و بیماری ایدز) می باشد. اعتبار و اعتماد علمی ابزار توسط متخصصین عفونی تایید گردید. داده ها با آمار توصیفی، آزمون T-student و توسط نرم افزار spss16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش میانگین آگاهی از بیماری ایدز در دانشجویان با روش بروشور آموزشی قبل از آموزش 27.55 درصد . بعد از آموزش به 37.51 درصد افزایش یافته است. (p=0/000 و t=12.212 ) و با روش سخنرانی قبل از آموزش 32.74 درصد و بعد آزموزش به 45.69 افزایش یافته ( p=0.000، t= 13.574) و میانگین در دانشجویان با هر د روش آموزشی قبل از آموزش 30.16 و بعد از آموزش به 41.62 افزایش یافته است. (P=0.000 و t=18.144). اختلاف میانگین ها با استفاده از آزمون T مستقل معنی دار بوده و آموزش در افزایش آگاهی از بیماری ایدز در دانشجویان موثر است.
بحث و نتیجه گیری: برای افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به بیماری ایدز هر دو روش آموزشی سخنرانی و بروشور آموزشی پیشنهاد می گردد. آموزش در جهت بالا بردن آگاهی و کسب مهارت های پیشگیری از بیماری ایدز در جوانان می تواند باعث کاهش ابتلا و کمک موثری به جهت حفظ سلامتی جوانان گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش ایدز، دانشجو، بروشور، سخنرانی
متن کامل [PDF 1627 kb]   (2528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ویروس شناسی پزشکی
دریافت: 1392/10/12 | پذیرش: 1392/10/12 | انتشار الکترونیک: 1392/10/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله میکروب شناسی پزشکی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق   ناشر: موسسه فرنام

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Medical Microbiology

Designed & Developed by : Yektaweb Publishr: Farname Inc.